یادگیری تجربی/مغزبرتر

یادگیری تجربی دانش‌آموزان را با آموزش سناریوهای زندگی واقعی از طریق دانش، فعالیت عملی و تفکر، درگیر می‌کند. این تکنیکی است که معلمان نباید آن را کنار بگذارند. یادگیری تجربی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در فرآیند یادگیری شرکت کنند، جایی که مفاهیم و موضوعات را با انجام آن‌ها در دنیای واقعی و تأمل در تجربیات به دست آمده از آن یاد می‌گیرند. یادگیری تجربی شامل دوره‌های کارآموزی، تمرین‌های میدانی، تحقیق، برنامه‌های تحقیقاتی در مقطع کارشناسی، آزمایش‌های عملی ، تمرینات، تحقیقات مبتنی بر جامعه، یادگیری خدماتی، تدریس دانشجویان، اجراهای استودیویی، و تحصیل در خارج از کشور می شود.

برنامه های یادگیری تجربی منظم و برنامه ریزی شده به دانش آموزان کمک می کند تا در مورد مشارکت مدنی، یادگیری بین رشته ای، آگاهی فرهنگی، مهارت های فکری، توسعه شغلی، رهبری و سایر مهارت های حرفه ای بیاموزند.

یادگیری تجربی/مغزبرتر

 

عناصر یادگیری تجربی چیست؟

 

یادگیری تجربی دارای عناصر خاصی است، مانند:

  • فرصت هایی برای دانش آموزان برای تصمیم گیری، ابتکار عمل و مسئولیت پذیری در قبال نتایج
  • فرصت های دیگر برای شرکت در مطالعات، از نظر اجتماعی، خلاقانه، فیزیکی و عاطفی
  • تحلیل انتقادی، بازتاب و سنتز
  • تجربیاتی که به دانش آموزان کمک می کند تا به طور عملی یادگیری، اشتباهات، شکست ها و موفقیت را کسب کنند
  • بینش نسبت به علایق، علایق، مهارت‌ها و ارزش‌های آنها که به رشد و وضوح بیشتر آنها کمک می‌کند.
  • تجربه حرفه ای مثبت، مجموعه مهارت ها، و شیوه ها
  • به کسب ویژگی های رهبری و اعتماد به نفس کمک می کند

تجربه چگونه یادگیری را تسریع می کند؟

 

یادگیری تجربی دارای اجزای بسیاری است که باعث کارایی آن می شود. این اجزا عبارتند از:

  • دانش : متشکل از حقایق، اطلاعات و مفاهیم به دست آمده از یادگیری ها و اجرای واقعی یا تجربه یادگیری ها می باشد.
  • فعالیت : اجرای یادگیری در یک محیط واقعی.
  • بازتاب : نتایج فعالیت و دانش را بیان می کند. همچنین شامل تجزیه و تحلیل نتیجه یا ترکیب یادگیری های تجربی می شود.

چرخه یادگیری تجربی شامل چهار جزء است، که عبارتند از:

  • آزمایش فعال : شامل آزمایش ایده ها و مفاهیم جدید و تقویت مهارت ها به یک تجربه منحصر به فرد برای دانش آموزان است.
  • تجربه واقعی : به دانش آموزان کمک می کند تا مستقیماً با موقعیت واقعی در دنیای واقعی درگیر شوند و به آنها کمک می کند تا در کنار آن رشد کنند.
  • مفهوم سازی انتزاعی : این به تقطیر ادراکات به مفاهیم انتزاعی تر از آموخته ها کمک می کند.
  • مشاهده انعکاسی : آخرین مؤلفه مشاهده است، توجه به آنچه در حال وقوع است و آنچه اتفاق افتاده است. درک مفهومی و تجربه را به یادگیری تجربی مرتبط می کند.

یادگیری تجربی/مغزبرتر

 

روند یادگیری تجربی به چه شکلی پیش می رود؟

 

دانش آموزان با دقت تجربیات را برای مهارت ها و پتانسیل های یادگیری خود انتخاب می کنند. این مهارت ها فرصت های شغلی مختلفی را برای آنها فراهم می کند، مهارت های نوظهور آنها را عمیق تر می کند و از الگوهای یادگیری جدید پشتیبانی می کند.

در طول فرآیند یادگیری تجربی، دانش‌آموزان درگیر طرح پرسش‌های فعال، آزمایش، بررسی و حل مسائل با کنجکاوی هستند. آنها تصمیم‌های خود را می‌گیرند و نسبت به نتایج پاسخگو هستند.

یادگیری و تأمل دو جزء جدایی ناپذیر یادگیری تجربی هستند. همچنین منجر به تجزیه و تحلیل، ترکیب و تفکر انتقادی می شود که فرآیند یادگیری را بیشتر تقویت می کند.

همه فراگیران یا دانش آموزان از نظر اجتماعی، فکری، فیزیکی و اجتماعی درگیر یادگیری تجربی هستند. این به آنها کمک می کند تا وظایف واقعی را به راحتی انجام دهند.

یادگیری بصری:

 

یادگیری مشاهده ای به دانش آموزان کمک می کند تا با مشاهده و تجزیه و تحلیل رفتار دیگران بیاموزند. این رفتار مشاهده می شود، حفظ می شود و تقلید می شود. یادگیری مشاهده ای یکی از رایج ترین الگوهای یادگیری در کودکان است . آنها آنچه را که در اطراف خود می بینند انجام می دهند ، تقلید می کنند و گاهی برای کار خود پاداش دریافت می کنند. این امر موجب رشد و یادگیری بهتر آنان خواهد شد.

یادگیری تجربی/مغزبرتر

 

فرآیندهای یادگیری بصری:

 

چهار فرآیند اساسی یادگیری مشاهده ای به شرح زیر است:

1-توجه:

اولین فرآیند در یادگیری مشاهده ای توجه است. برای یادگیری چیزی، اولین قدم مشاهده و توجه به هر چیزی در اطرافمان است. لازم است الگوهای رفتاری فرد را آگاه کنیم تا جزئیات بیشتری را درک کنیم. توجه ما را قادر می سازد تا اطلاعات زیادی از موضوع مورد نظر بدست بیاوریم.

2-حفظ:

گام بعدی در یادگیری مشاهده‌ای، حفظ رفتار فرد است. توجه به تنهایی کار نمی‌کند، بلکه مستلزم حفظ است. برای حفظ اطلاعات بیشتر، توجه کردن و به خاطر سپردن همه چیز به صورت ساده و قابل درک ضروری است. برای دستیابی به اقدامات روزانه با کمترین تلاش ممکن، باید این رفتار را به خاطر بسپارید.

3-بازتولید:

گام سوم بازتولید یا انجام رفتار در دنیای واقعی است. انطباق یک رفتار جدید و اجرای آن در زندگی واقعی پیچیده است و به ماه ها یا ماه های مختلف نیاز دارد. سالها برای به دست آوردن مهارت های جدید و به ساعت ها تمرین نیاز است تا محقق شود.

4-انگیزش:

آخرین فرآیند در یادگیری مشاهده ای، انگیزش است. همه یادگیری ها تا حدی نیازمند انگیزه شخصی هستند. ناظر باید تا حد معینی انگیزه داشته باشد تا نتایج مورد نظر را ایجاد کند. انگیزه می تواند درونی یا بیرونی باشد.

مزایای یادگیری تجربی:

مزایای یادگیری تجربی برای معلم و همچنین برای دانش‌آموز بسیار متفاوت است. برای معلم، دیدگاه این است که چگونه کلاس را با محتوایی که تدریس می‌شود درگیر کند، در حالی که برای دانش‌آموزان بیشتر در مورد داشتن یک یادگیری جامع است. در ادامه به این بحث بیشتر خواهیم پرداخت.

یادگیری تجربی/مغزبرتر

 

یادگیری تجربی چگونه به دانش آموزان کمک می کند؟

 

دیدگاه یادگیری جنبشی:

یادگیری جنبشی به یادگیری از طریق آزمایش و فعالیت بدنی اشاره دارد. همچنین یادگیری جنبشی دارای مزایای زیادی است، و هنگامی که با سبک یادگیری ترجیحی یک دانش آموز ترکیب شود، می تواند ظرفیت یادگیری و حتی حفظ یادگیری آنها را تا حد زیادی بهبود بخشد. سفر میدانی، یا حتی استفاده از آزمایشگاه های مجازی برای ارائه دیدگاهی عملی از موضوع یا موضوع مورد نظر در این نوع یادگیری مدنظر می باشد.

نزدیک و شخصی بیاموزید:

یادگیری تجربی، همانطور که از نام آن پیداست، تماماً در مورد تجربه یادگیری است، و این خود یک سفر است. وقتی یادگیری به یک کار طاقت فرسا تبدیل می شود، ادامه آن به شدت سخت و حوصله سر بر می شود و در نتیجه، دانش آموزان به آرامی علاقه خود را به یادگیری از دست می دهند. با این حال، با یادگیری تجربی، دانش‌آموزان احساس نخواهند کرد که مجبور به یادگیری هستند، زیرا آنها از طریق تجربه یاد می‌گیرند، چیزی که به آنها بینشی کاملاً جدید می‌دهد که اگر به روش خشک و معمولی ادامه پیدا کند ، به هیچ وجه پاسخگو نخواهد بود.

انگیزه یادگیری مادام العمر:

در بسیاری از مواقع، بیشتر دانش‌آموزان مدرسه را به‌عنوان نهادی می‌بینند که باید برای موفقیت در زندگی به آنجا بروند. آنها این سفر دور و دراز را در مدرسه و دانشگاه طی می کنند تا در آینده زندگی بهتر و آسوده تری داشته باشند. اما افرادی که شیرینی و لذت یادگیری را درک می کنند ، تعدادشان بسیار کم است. این افراد به دلیل درک این موضوع ، به احتمال زیاد یادگیرنده ی مادام العمر خواهند بود.

یادگیری تجربی/مغزبرتر

 

یادگیری تجربی چگونه به معلمان کمک می کند؟

 

ارتباط بهتر با دانش آموزان:

معلمی که با دانش‌آموزان خود ارتباط برقرار می‌کند، به خوبی می‌داند که چگونه به آنها آموزش دهد. هر چه معلم در ارتباط با دانش‌آموزان بهتر باشد، بهتر می‌تواند مسائل را برای دانش‌آموزان توضیح دهد. از آنجایی که یادگیری تجربی اساساً به معنای واداشتن دانش‌آموزان به انجام آزمایش‌ها است. بسیاری از کارهای سنگین توسط خود دانش آموزان انجام می شود که به معلم زمان و فضای بیشتری برای ارتباط بهتر با دانش آموزان می دهد.

شبهات و شک و تردید را برطرف می کند:

از آنجایی که معلم در مکانی که در آن آموزش در حال انجام است حضور خواهد داشت، می‌تواند شبهاتی را که ممکن است در همان لحظه ایجاد شود برطرف کند.

به آنها یک آموزش کل نگر ارائه می دهد:

یادگیری فرآیندی بسیار گسترده تر از مدرسه می باشد. به همین دلیل است که معلمان باید بازی خود را تقویت کنند و به آنها آموزش جامعی بدهند، آموزشی که سرشار از اصول و اخلاق باشد. آنها باید به آنها آموزش داده شود که درست را از نادرست، واقعیت را از دروغ تشخیص دهند، که معلمان نقش مهمی در این امر دارند.

نتیجه گیری:

یادگیری تجربی فرآیندی است که دانش‌آموزان و فراگیران را با انجام تکالیف به کسب تجربه و یادگیری وا می‌دارد. این به معنای مشاهده، تجزیه و تحلیل، ترکیب و اجرای آموخته‌ها است. یادگیری تجربی با توسعه حل مسئله و تصمیم‌گیری دانش‌آموزان را برای دنیای واقعی آماده می‌کند. ، و مهارت های تفکر انتقادی را در آنان تقویت می کند. برای تقویت یادگیری تجربی ، شما می توانید به تحقیقات میدانی و یا کارآموزی در حرفه های مختلف بپردازید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *