در دنیای پر سرعت امروز، می توان به راحتی در شلوغی زندگی روزمره گرفتار شد و اهمیت یادگیری را فراموش کرد. با این حال، یادگیری یک جنبه حیاتی از رشد شخصی و حرفه ای است و فواید بی شماری برای افراد و جامعه دارد. چه دانش آموز باشید، چه حرفه ای یا یک یادگیرنده مادام العمر، یادگیری برای رشد و توسعه شخصی شما بسیار مهم است. این امر می تواند از بسیاری جهات تأثیر عمده ای بر زندگی شما داشته باشد. این مقاله به بررسی برخی از دلایل کلیدی اهمیت یادگیری و فواید یادگیری می پردازد.

فواید یادگیری/مغزبرتر

 

شما را به خواندن مقاله ی تقویت یادگیری دعوت می کنیم.

 

1-یادگیری شما را به مفهوم این جهان نزدیک تر می کند.

وقتی که افراد به سنین نوجوانی و جوانی می رسند ، سوالات اساسی و بنیادین از خود درباره ی جهان هستی می پرسند. این که من که هستم؟ و در این جهان هستی چکار می کنم؟ هدف از آفرینش من چیست؟ جواب تمامی این والات در گرو درک صحیح از جهان هستی قراردارد. وقتی مطلبی جدید درباره ی جهان اطرافمان می آموزیم و آن را درک می کنیم یک قدم به معنای جهان هستی نزدیک تر می شویم.

ذهن ما با ارتباط دادن این یادگیری ها به یکدیگر ما را در  مسیر درک جهان هستی یاری می کند. به عنوان مثال فرض کنید شما مشغول یادگیری جغرافیا می باشید. زمانی  که شما اطلاعاتی راجب یک مکان خاص روی نقشه بدست می آورید ، ذهن شما این اطلاعات را با اطلاعات مکان های دیگر پیوند داده و به یک نقشه ی ذهنی کلی دست پیدا می کند. که منجر به درک بهتر ابعاد مختلف آن مکان از نظر فرهنگی ، تاریخی و اجتماعی خواهد شد.

2-یادگیری منطق تصمیم گیری را تقویت می کند.

حتما زمان هایی را تجربه کرده اید که تصمیمی گرفته اید و از تصمیم خود پشیمان شده اید. بخشی زیادی از این تصمیمات اشتباه به عدم دانش یا درک ناقص از آن مسئله یا موضوع برمی گردد. زمانی که دانش کافی نداریم از تمام زوایا و جوانب مسئله مطلع نیستیم. همین امر منجر می شود تا تمام فاکتور های تاثیر گذار در مسئله را در نظر نگیریم و دچار اشتباه شویم. به طور مثال فرض کنید شما می خواهید واردعرصه ی کارآفرینی در حوزه ی دامپروری شوید. خب در ابتدا باید این موضوع را در نظر داشته باشید که فعالیت در این حوزه نیاز به تجربه و کارآموزی و یادگیری مسائل ضروری دارد. اگر بدون داشتن اگاهی لازم از جوانب دست به تصمیم گیری در این حوزه بزنیم ، ممکن است با ضررهای هنگفت و حتی ورشکستگی مواجه شویم.

3-یادگیری امنیت شما را بالا می برد.

شناخت ذهن شما را مشغول نگه می دارد و بدنتان را درگیر می کند. به شما این امکان را می دهد که بینش های تازه و مبتنی بر دانش را نسبت به دنیای اطراف خود به دست آورید. به شما کمک می کند بینش های جدیدی بیاموزید، مغزتان را برای رویارویی با موانع مختلف آموزش می دهد، و شما را حفظ می کند. مسیرهای عصبی را به کار می اندازد. همه این عوامل برای حفظ سلامت شما کار می کنند. برای مثال در کلاس آشپزی شرکت کنید. پختن غذای مغذی خانگی می تواند سلامت شما را بهبود بخشد.

یادگیری همچنین هیجان‌انگیز و پاداش‌دهنده است و برای یک ذهن آشفته، می‌تواند درمانی باشد. به شما کمک می‌کند پتانسیل ناشناخته خود را کشف کنید، بنابراین در یک مسیر شغلی، از شکست خود دست برخواهید داشت. رشد مجموعه مهارت‌هایتان به شما کمک می‌کند بفهمید که چگونه شما برای بسیاری از مردم مفید هستید، و این شما را شاد و از نظر ذهنی سالم می کند.

فواید یادگیری/مغزبرتر

 

4-یادگیری درهای زبادی را به روی شما باز می کند.

اگر یک زبان خارجی یاد می گیرید، درها به روی شما باز می شود تا در انواع مختلف کسب و کار (که نیاز به سخنرانان دو زبانه دارند) کار کنید، ناگفته نماند که فرصت هایی در خارج از کشور نیز خواهید داشت. شما شانس زیادی برای ارتقاء شغلی دارید. همچنین یادگیری می تواند یک منبع جدید درآمدی برای شما ایجاد کند. وقتی می‌دانید چگونه وبلاگ طراحی کنید، مقاله بنویسید یا مهارت‌های دستیار مجازی را انجام دهید، برای فرصت‌های شغلی پاره وقت واجد شرایط هستید. همیشه دریچه جدیدی از فرصت به روی شما باز خواهد بود. جریان های درآمدی جدید بسیار مهم هستند، به ویژه اکنون که اکثر اقتصادهای جهان با مشکلات مالی روبرو هستند. همچنین لازم است پول بیشتری به دست آورید تا برای آینده ای مبهم پس انداز کنید.

فواید یادگیری/مغزبرتر

 

5- یادگیری سازگاری شما را افزایش می دهد.

بسیاری از کارگران هنگام ورود یک مدیر عامل جدید، یا زمانی که تغییرات زیادی در موقعیت های روزانه آنها ایجاد می شود، در محل کار خود دچار مشکل می شوند. اینجاست که شایستگی های جدید می تواند مفید واقع شود. برای مثال، اگر دوره ای را در مورد مدیریت زمان بگذرانید، انعطاف پذیری بیشتری خواهید داشت. فضایی برای شما به وجود می آید که سازگارتر می شوید. آموزش مدیریت زمان همچنین به شما کمک می‌کند تا رویکردهای جدیدی را برای عملکرد بهینه اتخاذ کنید. همچنین توجه داشته باشید که توانایی یادگیری مهارت‌های جدید اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و روحیه رشد را پرورش می‌دهد. این به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک حرفه‌ای پیشرفت کنید.

6-یادگیری به محبوبیت بیشتر شما کمک می کند.

اگر می‌دانید چگونه پرینترهای خراب را تعمیر کنید یا یک کامپیوتر را فرمت کنید، همه در دفتر می‌خواهند با شما دوست شوند. اگر یک زبان خارجی بلد باشید، مطمئناً دیگران را به سمت خود جذب خواهید کرد. برای برقراری ارتباط بهتر با همکاران خود در محل کار چیزی بهتر از دانستن به شما کمک نخواهد کرد. همچنین به جلب احترام و تحسین همکارانتان کمک می کند. و این می تواند شانس استخدام شما را افزایش دهد. وقتی سوالی در مورد مصاحبه به شما می رسد، چیزی به من بگویید که در رزومه شما نباشد اگر اخیراً مهارت‌های جدیدی یاد گرفته‌اید، باید به چیزهای زیادی فکر کنید.

7-یادگیری شما را به روز نگه می دارد.

به عنوان یک حرفه ای، باید از پیشرفت های فناوری جا نمانید وگرنه در اولین فرصت جایگزین خواهید شد. توجه داشته باشید که بازار کار به طور مداوم در حال تحول است، اقتصاد همچنان در حال تغییر است و پیشرفت های فناوری در همه بخش ها گسترش می یابد. دیگر نمی‌توانید به اهداف شغلی خود بدون تمرین و انعطاف ‌پذیری برسید.

گسترش پایگاه دانش و مهارت های خود این روزها بیش از هر زمان دیگری مهم است. اگر نمی دانید چه چیزی را مطالعه کنید یا چه فرصت های یادگیری در اختیار دارید، سعی کنید به چیزهایی که در مورد آنها کنجکاو هستید نگاه کنید. از خود بپرسید که من چه چیزی دارم. از دوران کودکی به آن فکر می کردید یا به آن علاقه داشتید؟ به آن پاسخ دهید و خواهید فهمید که قرار است چه مسیر یادگیری را دنبال کنید. همچنین رضایت بی نظیری از یادگیری را خواهید دید. یادگیری لذت و شادی را به ارمغان می آورد، چه به دلایل سرگرمی یا شغلی، صرف نظر از سن یا وضعیت حرفه ای.

یکی از بهترین راه‌ها برای افراد برای یادگیری مهارت‌های جدید، گذراندن دوره‌های گواهینامه شناخته شده در صنعت است که مشاغل را به صورت تصاعدی سریع دنبال می‌کنند.

8-یادگیری کیفیت زندگی را افزایش می دهد.

همان طور که گفتیم یادگیری نه تنها منجر به تعامل بیشتر و بهتر با اطرافیان شما خواهد شد ، بلکه درهای زیادی را هم به روی شما باز خواهد کرد و درآمد شما را تاحد زیادی افزایش خواهد داد. عوامل ذکر شده در کنار اعتماد به نفسی که یادگیری به شما می دهد ، همه و همه منجر به افزایش کیفیت زندگی شما خواهد شد.

9-یادگیری استرس را کاهش می دهد.

یک سرگرمی جدید می تواند استرس را تسکین دهد. به ما کمک می کند از الگوهای رفتاری معمولی خود خارج شویم. به مغز ما چیزی برای فکر کردن به غیر از نگرانی های روزانه می دهد. ممکن است صرفاً یک حواس پرتی موقت باشد اما ذهن و بدن ما را نشان می دهد. که فکر کردن به چیزی غیر از چیزهای استرس زا ممکن و مطلوب است.

10-یادگیری به شما اعتماد به نفس می دهد.

یکی از فواید یادگیری افزایش حس اعتماد به نفس می باشد. هر وقت که ما چیز جدیدی یاد می گیریم ، احساس بهتری نسبت به خود پیدا می کنیم و می دانیم که اگر با کار جدیدی رو به رو شویم ، نسبت به دیگران از آمادگی بیشتری برای انجام آن کار برخورداریم. زمانی که ما با یک کار جدید روبه رو می شویم ، اغلب افراد دچار استرس ها و نگرانی های بیهوده ای می شوند. این نگرانی ها بیشتر به خاطر عدم شناخت و درک صحیح از آن کار می باشد. یکی دیگر از دلایل نگرانی افراد این است که می ترسند آن کار را اشتباه انجام داده و شکست بخورند. در صورتی که شکست مقدمه و ابتدای راه پیروزی و یادگیری می باشد و همان طور که گفتیم یادگیری استرس را از بین برده و به ما اعتماد به نفس می دهد.

فواید یادگیری/مغزبرتر

 

11-یادگیری سلامت ذهنی و مغزی شما را افزایش می دهد.

یکی از فواید مهم یادگیری سلامت مغز شماست. یادگیری همانند ورزش برای مغز عمل می کند. زمانی که شما مسئله ی جدیدی می آموزید و ذهن خود را به چالش می کشید ، ذهن شما مجبور است تا با آن چالش دست و پنجه نرم کرده و آن گره ذهنی را حل کند. همین امر در آمادگی ذهن تاثیر بسزایی خواهد داشت. یکی دیگر از فواید یادگیری در ارتباط با این مورد ، این است که اکثر افراد هدفی برای زندگی و آینده ی خود مشخص نمی کنند.

همان طور که گفتیم ، زمانی که شما مطلبی را به تازگی فرا می گیرید ، درهای زیادی به روی شما باز خواهد شد. باز شدن درهای متعدد به روی شما ممکن است که شانس شما برای انتخاب هدف زندگی و علاقه ی مورد نظرتان بسیار موثر باشد. به طور مثال اگر شما به یادگیری برنامه نویسی روی بیاورید ، درهای زیادی از دنیای فناوری اطلاعات به روی شما باز خواهد شد. همین امر انگیزه ی شما به یادگیری بیشتر را تقویت می کند.

12-یادگیری کسالت و بی خواب را از بین می برد.

یادگیری چیزهای جدید سطح علاقه شما را بالا نگه می دارد تا به این راحتی ها حوصله تان سر نرود. انجام دادن کارهای یکسان و مکرر به سرعت یکنواخت می شود، اما یادگیری یک مهارت جدید این چرخه یکنواختی را می شکند و از ایجاد خستگی جلوگیری می کند. از دیگر فواید یادگیری این است که حس کنجکاوی را در شما بیدار کرده و شما را به اکتشاف محیط پیرامون خود وادار می کند. پس اگر حوصله تان سر رفته و احساس کسالت می کنید ، سعی کنید تا مهارت های جدیدی بیاموزید ، تا از فواید یادگیری بهره مند شوید.

فواید یادگیری/مغزبرتر

 

13-یادگیری به شما کمک می کند که با تغییرات بهتر سازگار شوید.

وقتی چیز جدیدی یاد می گیرید، ذهن و ادراک شما تغییر می کند، که به نوبه خود سازگاری با تغییرات اجتناب ناپذیری را که زندگی همیشه به ارمغان می آورد آسان تر می کند. انطباق با تغییر به خودی خود یک مهارت است و هر چه تجربه زندگی شما متنوع تر باشد، سازگاری با تغییر آسان تر است. به طور مثال اگر شما به یادگیری مستمر ادامه دهید ، وقتی اتفاق غیر منتظره ای رخ دهد ، شما آمادگی بیشتری برای رو به رو شدن با آن اتفاق را دارید. مثل سرما خوردگی یا خراب شدن ماشین وسط جاده.

14-یادگیری سرعت یادگیری شما را افزایش می دهد.

یادگیری یک مهارت جدید به شما کمک می‌کند تا در طول زمان چیزها را سریع‌تر یاد بگیرید. با تحریک نورون‌ها در مغز، مسیرهای عصبی بیشتری شکل می‌گیرند و تکانه‌های الکتریکی سریع‌تر در آن‌ها حرکت می‌کنند، زیرا شما تلاش می‌کنید اطلاعات جدید را پردازش کنید.

15-مغز شما از لحاظ شیمیایی تغییر می کند.

ماده سفید مغز شما میلین نامیده می شود و به بهبود عملکرد در تعدادی از کارها کمک می کند. هر چه افراد مهارت جدیدی را که در حال یادگیری هستند بیشتر تمرین کنند، میلین در مغز آنها متراکم تر می شود که به آنها کمک می کند حتی بهتر یاد بگیرند.

16-زندگی را هیجان انگیزتر می کند.

یکی از فواید مهم یادگیری ، تولید انگیزه در زندگی می باشد. هنگامی که شما مطلب تازه ای می آموزید ، در جدیدی رو به شما باز می شود که مفاهیم تازه ای را وارد زندگی شما می کند. همان طور که تکراری بودن زندگی را کسالت بار می کند ، تنوع نیز به آن هیجان می بخشد.

17-منجر به حفظ و ارتقای شغلی می شود.

همان طور که همه ی ما ترجیح می دهیم با آدم های به روز معاشرت داشته باشیم ، شرکت های بزرگ ، به خصوص شرکت های فناوری کارمندان به روز را ترجیح می دهند. به روز بودن در شرکت های فناوری یک قانون تخطی ناپذیر به حساب می آید. بنابراین تداوم یادگیری و به روز ماندن منجر به جلب نظر کارفرما ، حفظ و ارتقای شغلی افراد می شود.

فواید یادگیری/مغزبرتر

 

نتیجه گیری:

امروزه گسترش دایره ی درک مفاهیم و یادگیری علوم جدید به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است. به طوری که اگر فردی از محصولات فناورانه و نحوه ی استفاده از آن ها اطلاعی نداشته باشد ، بیسواد به شمار می رود. حتی اگر تحصیلات آکادمیک و یا دانشگاهی داشته باشد. امروزه با ظهور فناوری هایی همچون هوش مصنوعی و رمز ارزها که آینده ی  بشر را در دست خواهند گرفت ، یادگیری از اهمیت دوچندان برخوردار می شود. پس عزم خود را جزم کرده و به یادگیری مهارت های جدید بپردازید ، تا از فواید بیشمار یادگیری بهره مند شوید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *