بسیاری از مردم به دنبال راه های ساده ای برای تقویت مغز ،تمرکز، حافظه و بهره وری خود هستند. به همین دلیل است که نوتروپیک ها یا داروهای هوشمند به سرعت در حال رشد هستند. نوتروپیک ها دسته ای از ترکیبات طبیعی یا مصنوعی هستند که ممکن است عملکرد مغز شما را بهبود بخشند. در حالی که مکمل های نوتروپیک در دسترس عموم هستند، ولی نوشیدنی هایی هم هستند که به طور طبیعی این مواد را درون خود دارند. علاوه بر این، سایر نوشیدنی‌ها دارای ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان‌ها یا پروبیوتیک‌ها هستند که مغز شما را تقویت می کنند. در اینجا 15 آبمیوه و نوشیدنی را به شما معرفی می کنیم که در تقویت مغز بسیار موثر می باشند.

نوشیدنی های مفید برای مغز/مغزبرتر

1-قهوه:

قهوه احتمالاً پرمصرف ترین نوشیدنی نوتروپیک است. بیشتر فواید مغز آن از کافئین ناشی می شود، اگرچه حاوی ترکیبات دیگری مانند آنتی اکسیدان اسید کلروژنیک است که ممکن است بر مغز شما نیز تأثیر بگذارد. یک بررسی نشان داده است که کافئین ممکن است تمرکز، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه را در دوزهای 40 تا 300 میلی گرم، که معادل حدود 0.5 تا 3 فنجان (120 تا 720 میلی لیتر) قهوه است، بهبود بخشد. قهوه همچنین ممکن است از بیماری آلزایمر محافظت کند. در یک مطالعه یک هفته ای روی موش، دوز معادل 5 فنجان (1.2 لیتر) قهوه در روز یا حدود 500 میلی گرم کافئین، به پیشگیری و درمان آلزایمر کمک کرد. به خاطر داشته باشید که کافئین در سطوحی تا 400 میلی گرم در روز یا حدود 4 فنجان (945 میلی لیتر) قهوه مشکلی برای جسم به وجود نمی آورد و ایمن می باشد.

نوشیدنی های مفید برای مغز/مغزبرتر

 

2-چای سبز:

محتوای کافئین چای سبز بسیار کمتر از قهوه است. با این حال، این چای همچنین دارای دو ترکیب نوتروپیک مفید و مهم می باشد. ال تیانین و اپی گالوکاتچین گالات. مطالعات نشان می دهد که ال تیانین ممکن است آرامش را تقویت کند، و همچنین ال-تینین همراه با کافئین ممکن است توجه را بهبود بخشد. مروری بر 21 مطالعه انسانی نشان داد که چای سبز به طور کلی ممکن است از تمرکز، توجه و حافظه حمایت کند. علاوه بر این، اپی گالوکاتچین گالات می‌تواند از طریق سد خونی مغزی وارد مغز شما شود، به این معنی که می‌تواند اثرات مفیدی بر مغز شما داشته باشد یا حتی با بیماری‌های عصبی مبارزه کند. با این وجود، تحقیقات بیشتری لازم است.

نوشیدنی های مفید برای مغز/مغزبرتر

3-کومبوجا:

کومبوجا یک نوشیدنی تخمیر شده است که معمولاً از چای سبز یا سیاه به اضافه میوه یا مواد گیاهی تهیه می‌شود. مزیت اصلی آن در معرفی باکتری‌های مفید به نام پروبیوتیک‌ها به روده شماست. از نظر تئوری، بهبود سلامت روده ممکن است عملکرد مغز را از طریق محور روده-مغز تقویت کند. اگر بخواهیم واضح تر بیان کنیم یک خط ارتباطی دو طرفه بین روده و مغز شما وجود دارد که تاثیر متقابل روی یکدیگر می گذارند.

4-آبمیوه ی پرتقال:

آب پرتقال سرشار از ویتامین C است و 1 فنجان (240 میلی لیتر) 93 درصد از ارزش غذایی روزانه را تامین می کند. یک بررسی از 50 مطالعه انسانی نشان داد که افرادی که سطح ویتامین C خونی بالاتری داشتند یا میزان مصرف ویتامین C بالاتری داشتند، نسبت به افرادی که سطوح خون یا مصرف کمتری داشتند، نمرات توجه، حافظه و زبان بهتری داشتند. با این حال، مضرات آب پرتقال شیرین ممکن است بیشتر از فواید آن باشد.

کالری آب پرتقال بسیار بالاتر از کل میوه است و مصرف قند افزوده زیاد با معضلاتی مانند چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط است. خوردن میوه نسبت به آب پرتقال کالری و قند کمتری دارد و همچنین فیبر بیشتری نسبت به آب پرتقال دارد ، در حالی که هنوز ۷۷ درصد از ارزش غذایی ویتامین C را تامین می کند.

نوشیدنی های مفید برای مغز/مغزبرتر

 

5-آبمیوه زغال اخته یا توت یا تمشک:

زغال اخته سرشار از ترکیبات گیاهی پلی فنول است که ممکن است فواید تقویت مغز را به همراه داشته باشد. آنتوسیانین ها و آنتی اکسیدان هایی که رنگ آبی مایل به بنفش را به این توت ها می دهند ، ممکن است تا حد زیادی مسئول این فواید در جسم ما باشند. به همین ترتیب، آب زغال اخته مملو از این ترکیبات است. البته باید گفت در آزمایشی که روی 400 نفر صورت گرفت نشان داد که بلوبری یا همان تمشک یا توت بیشترین تاثیر را روی حافظه بلندمدت و کوتاه مدت گذاشته و عملکرد آنان را تقویت می کند. علاوه بر این، خوردن زغال اخته کامل یک گزینه سالم تر و کم قند است چون به صورت طبیعی می باشد و هیچ گونه افزودنی مضری در آن وجود ندارد.

6-آب میوه ها و اسموتی های سبز:

 

آب سبز ترکیبی از میوه ها و سبزیجات سبز است، مانند:

  • سبزیجات با برگ های تیره مانند کلم پیچ یا اسفناج
  • خیار
  • سیب سبز
  • گیاهان تازه، مانند علف لیمو

اسموتی‌های سبز همچنین ممکن است حاوی موادی مانند آووکادو، ماست، پودر پروتئین یا موز باشند تا به کرم و مواد مغذی اضافه کنند.

در حالی که پتانسیل تقویت مغز آب میوه ها یا اسموتی های سبز به شدت به مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد، این نوشیدنی ها اغلب سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های مفید هستند.

7-لاته زردچوبه:

لاته زردچوبه که گاهی شیر طلایی نامیده می‌شود، نوشیدنی‌های خامه‌ای گرمی است که دارای ادویه زرد روشن است. زردچوبه حاوی آنتی اکسیدان کورکومین است که ممکن است تولید فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز BDNF را در بدن افزایش دهد.

BDNF پایین با نقایص ذهنی و اختلالات عصبی مرتبط است، بنابراین افزایش سطح BDNF ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد. با این حال، باید توجه داشته باشید که لاته زردچوبه، کورکومین بسیار کمتری نسبت به آنچه اغلب در مطالعات انجام می شود، فراهم می کند.

نوشیدنی های مفید برای مغز/مغزبرتر

8-لاته آداپتوژن:

مانند لاته زردچوبه، لاته آداپتوژن نوشیدنی های گرم و خوش طعمی هستند که با مواد منحصر به فرد بسته بندی شده اند. آداپتوژن ها غذاها و گیاهانی هستند که ممکن است به بدن شما کمک کنند تا با استرس سازگار شود، بنابراین عملکرد مغز را بهبود می بخشد و خستگی را کاهش می دهد. بسیاری از لاته‌های آداپتوژن با قارچ‌های خشک، آشواگاندا یا ریشه ماکا ساخته می‌شوند.

9- آب چغندر:

چغندر یک سبزی با ریشه قرمز تیره است که به طور طبیعی سرشار از نیترات است و پیش ساز اکسید نیتریک، که بدن شما از آن برای تقویت اکسیژن رسانی سلولی و بهبود جریان خون استفاده می کند. هنوز مشخص نیست که آیا آب چغندر فوایدی برای مغز دارد یا خیر. با این وجود، سیگنال‌دهی اکسید نیتریک ممکن است در قسمت‌هایی از مغز که مسئول زبان، یادگیری و تصمیم‌گیری پیشرفته هستند نقش داشته باشد، و آب چغندر ممکن است با افزایش تولید اکسید نیتریک این اثرات را تقویت کند. می توانید این آب را با مخلوط کردن پودر چغندر در آب یا مصرف مقداری آب چغندر غلیظ بنوشید. به طور معمول، دوز برای نوشیدنی های غلیظ چغندر تنها 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) در روز است.

10- دمنوش های گیاهی:

برخی از چای های گیاهی ممکن است باعث تقویت مغز شوند. این شامل:

10-مریم گلی:

این گیاه ممکن است حافظه و خلق و خوی را در میان سایر فواید ذهنی تقویت کند.

11-جینکو بیلوبا:

مروری بر مطالعات روی بیش از 2600 نفر نشان داد که این گیاه ممکن است علائم بیماری آلزایمر و کاهش خفیف شناختی را کاهش دهد. با این حال، اکثر مطالعات موجود کیفیت پایینی دارند.

12-گیلاس:

این گیاه نوتروپیک محبوب ممکن است از بیماری های عصبی مانند آلزایمر محافظت کند.

نوشیدنی های مفید برای مغز/مغزبرتر

13-جینسینگ:

برخی از شواهد از استفاده از جینسنگ برای خواص محافظتی عصبی و ارتقای عملکرد مغز حمایت می کنند، اما مطالعات دیگر هیچ تاثیری را نشان نمی دهند.

14-رودیولا:

این گیاه ممکن است به بهبود خستگی ذهنی و عملکرد مغز کمک کند. به خاطر داشته باشید که چای ها نسبت به مکمل ها یا عصاره های مورد استفاده در مطالعات علمی دوزهای بسیار کمتری از مواد فعال دارند.

15-کفیر:

مانند کامبوچا، کفیر نیز یک نوشیدنی تخمیر شده پر از پروبیوتیک است. با این حال، به جای چای از شیر تخمیر شده تهیه می شود. ممکن است با تقویت رشد باکتری های سالم در روده به عملکرد مغز کمک کند.

نتیجه گیری:

نوشیدن نوشابه های نوتروپیک ممکن است راهی آسان برای تقویت سلامت مغز به نظر برسد. با این حال، اگرچه برخی از این نوشیدنی ها ممکن است به تقویت عملکرد مغز کمک کنند، ولی شواهد نشان می دهد نوشیدن هر یک از این نوشیدنی ها برای بهبود تمرکز، عملکرد یا حافظه قطعا منجر به تقویت نمی شود. ممکن است در بعضی موارد روی حافظه تاثیر مثبت زیادی گذاشته ولی روی هوش خیر و حتی بالعکس.

صرف نظر از این، این نوشیدنی ها مزایای سلامتی دیگری نیز دارند و ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشند پس آن ها را امتحان کنید تا ببینید آیا برای شما مفید هستند یا خیر.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *