اصول برنامه ریزی تحصیلی/مغزبرتر

9 گام اصولی برنامه ریزی تحصیلی+نکات طلایی

 

امروزه کسب دانش و سواد ضرورت زندگی در جامعه ی امروز و پیشرفت در آن می باشد. همه ی ما یادگیری دانش را از کلاس اول و پایه ی ابتدایی شروع کرده و سپس به پایه های بالاتر می رویم. عده ای هم برای ادامه ی تحصیل دانشگاه را جزو برنامه های اصلی و هدف آینده ی خود انتخاب می کنند. اما چیزی که در تمام این مدت ثابت و بدون تغییر می باشد ، تلاش برای یادگیری مفهوم و گرفتن نتایج خوب در آزمون های مربوطه مانند کنکور سراسری می باشد. بسیاری از دانش آموزان در هنگام درس خواندن دچار سردرگمی می شوند و شب امتحانی درس می خوانند.

اصول برنامه ریزی صحیح/مغزبرتر

همین شب امتحانی بودن باعث شده است تا جذابیت درس خواندن برای افراد از بین برود. برنامه ریزی نه تنها برای مباحث درسی ، کاربردی و مهم تلقی می شود بلکه باید در نطر داشت کسانی که در زندگی خود نیز از برنامه ی مشخص و معلومی پیروی می کنند ، نسبت به افراد بی برنامه موفق ترند. درست است که برنامه ریزی فواید بسیاری دارد که مهم ترین آن هدفمند و جهت دارکردن مسائل می باشد ولی متاسفانه اکثر افراد آن را انجام نمی دهند و یا اشتباه آن را انجام می دهند. در این مقاله قصد داریم تا مبانی برنامه ریزی صحیح و کاربردی تحصیلی را به شما عرضه کنیم.پس در ادامه با ما همراه باشید.

اصول و مبانی برنامه ریزی صحیح

در ابتدا باید گفت همان طور که همه ی انگشتان دست به یک اندازه نیستند ، همه ی افراد نیز مانند یکدیگر رفتار نمی کنند و ما نمی توانیم یک نسخه ی واحد به عنوان برنامه ریزی تحصیلی صحیح را به همه پیشنهاد کنیم. هر برنامه ای باید متناسب با شخصیت و عادت و رفتار های شخص مورد نظر طراحی شود.

1-دفتر برنامه ریزی برای خود تهیه کنید.

اولین قدم در برنامه ریزی صحیح تحصیلی داشتن یک دفتر برنامه ریزی برای ثبت ساعات مطالعه و ترتیب انجام شدن آنان می باشد. شاید مهم ترین و اساسی ترین کار در برنامه ریزی تحصیلی همین مورد اول باشد. چرا که بسیاری از دانش آموزان با بهانه اینکه من حافظه ی قوی دارم و برنامه ام را به خاطر می سپارم ، از زیر این کار شانه خالی کنند. ولی ثبت برنامه تحصیلی و ساعات مطالعه شمارا ملزم به انجام آن برنامه می کند.

اصول برنامه ریزی صحیح/مغزبرتر

2-باید خود را بشناسید.

دومین مرحله در برنامه ریزی شناخت دقیق از خود و هدف خود می باشد. این کار با آزمایش و خطا همراه می باشد. به طور مثال دانش آموزی را تصور کنید که می خواهد برای خود برنامه ریزی کند. این دانش آموز در ابتدا باید ظرفیت درس خواندن روزانه خود را بشناسد. این دانش آموز در ابتدا باید یک برنامه ی پیش فرض برای خود طراحی کند و خود را ملزم به اجرای آن کند. (برنامه ای که تنظیم می شود ترجیحا هفتگی باشد نه روزانه). بعد از گذشت دو یا سه هفته دید خوبی نسبت به خود پیدا می کنید. حال باید نتایج این دو یا سه هفته را تحلیل کنید. مهم ترین مسائلی که در این تحلیل به آن پی خواهید برد، میزان ساعات مطالعه و ترتیب مطالعه ی دروس می باشد. بعد از انجام این تست شما می توانید به مرحله ی بعدی برنامه ریزی تحصیلی بروید.

3-برنامه ریزی خود را انجام دهید.

در این مرحله شما می دانید که ظرفیت روزانه شما برای مطالعه چند ساعت می باشد. حال برای مطالعه هردرس ساعتی را اختصاص بدهید. دروس محاسباتی و سخت را معمولا به اول صبح اختصاص بدهید. تحقیقات نشان داده اند که مغز انسان در ابتدای روز بهتر کار می کند. در انتهای روز هم برنامه ی دروس عمومی خود را بچینید. البته روز هایی که در مدرسه هستید هم برنامه به همین شکل می باشد. در ابتدا دروس اختصاصی را مطالعه کرده و سپس به سراغ دروس عمومی بروید.

اصول برنامه ریزی صحیح/مغزبرتر

4-در برنامه ی خود تنوع ایجاد کنید.

باید گفت شکی در این موضوع نیست که تکراری شدن هر کسی را خسته می کند. برنامه ی هر روز باید با روز بعد و هر هفته با هفته ی بعد متفاوت باشد تا در حلقه ی تکرار گیر نکنید.

5-برای خود استراحت در نظر بگیرید.

بعضی از افراد معتقدند که اگر روی دور بیفتند و شروع به درس خواندن بی وقفه کنند ، نتیجه ی بهتری خواهند گرفت در صورتی که این کار منجر به خستگی ذهن و سردرگمی آن می شود. اگر یک کارگر بدون استراحت بی وقفه کار کند ، از پا می افتد و به خود آسیب می زند. مغز نیز همین عملکرد را دارد. معمولا برای هر یک ساعت و ربع ، یک ربع تا نیم ساعت وقت استراحت در نظر گرفته می شود.

اصول برنامه ریزی صحیح/مغزبرتر

6-برای برنامه ی خود انعطاف قائل شوید.

همیشه اوضاع آنگونه که پیش بینی می کنیم ، پیش نمی رود. باید در برنامه ی خود شرایطی را در نظر بگیرید که نتوانید به برنامه ی خود عمل کنید یا آن را کامل کنید. این شرایط کاملا طبیعی و نرمال می باشد و جای نگرانی یا افسردگی ندارد. پس با قدرت تمام به ادامه کار را پیش ببرید.

7-هدف گذاری های کوتاه مدت داشته باشید.

برای اینکه بتوانید به هدف های بزرگ خود دست یابید باید قدم های کوچک بردارید. طولانی ترین مسیرها هم از قدم های کوچک تشکیل شده اند. این قدم های کوچک همان اهداف کوتاه مدت و میان مدت شما می باشد.به طور مثال اگر هدف شما گرفتن نمره ی خوب در امتحانات ترم می باشد ، باید میان ترم خوبی را پشت سر بگذارید. یا اگر هدف شما علمی می باشد ، مسیر شما از مقاطع دانشگاه می گذرد. مثل : کارشناسی ، کارشناسی ارشد و …

8-مرور را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

بسیاری می گویند درس می خوانیم ولی گذر زمان مایه ی فراموشی مباحث درسی می شود. راه حل چیست؟ فراموشی یک امر طبیعی و معمول است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. طبق قانون جایگزینی ، ذهن ما هر چیزی را که از آن استفاده نکند یا کمتر استفاده کند را از حافظه ی ما پاک می کند تا حافظه را به مباحث مهم تر و حیاتی تر اختصاص بدهد. رایج ترین راه حلی که برای این مشکل در نظر گرفته می شود مرور با فواصل زمانی مشخص می باشد. به یاد داشته باشید که مرور با فواصل مشخص از ضروریات یک برنامه ریزی موفق تحصیلی می باشد. مثلا می تواند هنگام مطالعه ی دروس خلاصه برداری کنید و آخر هر هفته یا یک هفته در میان مرور را در برنامه ی خود بگنجانید.

اصول برنامه ریزی صحیح/مغزبرتر

نکات طلایی

  • اگر به هر دلیلی نتوانستید به برنامه ی خود پایبند باشید، به هیچ عنوان ناراحت و سردر گم نشوید و به مسیر خود ادامه دهید.
  • برای خود زمان استراحت و اوقات فراغت مناسبی در برنامه ریزی خود در نظر بگیرید.
  • همیشه سعی کنید برنامه ریزی خود را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهید و نواقص و ضعف های آن را برطرف کنید.
  • اگر مشاهده کردید که با ساعت ها مطالعه کافی نتایج لازم را نمی گیرید ، خود را کند ذهن خطاب نکنید.چون به احتمال زیاد مشکل یا از منابع تحصیلی شماست یا کیفیت مطالعه ی شما.
  • زمان مطالعه ی دروس عمومی را کم تر از دروس اختصاصی قرار دهید.
  • در برنامه ریزی تحصیلی چیزی که بیشترین تاثیر را روی موفق بودن یا نبودن برنامه دارد ، کیفیت درس خواندن و متمرکز ماندن شما روی مباحث می باشد.
  • برای داشتن یک برنامه ریزی تحصیلی موفق حتما با یک مشاور مشورت کنید.

سعی ما در مجموعه ی مغز برتر در ارتقای تحصیلی دانش آموزان و علم جویان می باشد. پکیج های تقویت هوش و حافظه مغز برتر علاوه بر داشتن مباحث مفیدی برای تقویت هوش حافظه ، مشاورین زبده ای هم دارد که تا رسیدن شما به هدفتان برای شما برنامه ریزی کرده و شما را را هنمایی می کنند. برای ارتباط با مشاورین ما عدد 1 را به سامانه پیامکی 10004049 پیامک کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *