حافظه چیست؟

قبل از اینکه به صحبت دربارۀ تقویت حافظه بپردازیم، نیاز است بدانیم حافظه چیست و چه انواعی دارد. در ادامه پکیج های تقویت حافظه مغز برتر را به شما معرفی می کنیم.
در حال حاضر تعریف دقیقی از حافظه وجود ندارد. اما می دانیم حافظه قسمتی از مغز است که اطلاعات ما در آن ذخیره می شود. یا به عبارت دیگر باید بگوییم که حافظه محلی برای نگهداری و ذخیرۀ اطلاعات ما در مغز است. به طوری که هر زمان که به آنها نیاز داشتیم، آنها را از گنجینۀ مغز بیرون کشیده و استفاده کنیم.
این یکی از ساده ترین و جامع ترین تعریف ها برای حافظه است.

پکیج تقویت حافظه/مغزبرتر
سطوح مختلف حافظه

به طور کلی حافظه به 3 بخش کلی تقسیم می شود: 1- حافظۀ حسی    2- حافظه کوتاه مدت    3- حافظۀ بلند مدت
در ادامه به بررسی این سه بخش می پردازیم.

حافظۀ حسی

حافظۀ حسی، اولین سطح از حافظه است. در این سطح از حافظه اطلاعات بسیار سریع و در زمان 3 الی 5 ثانیه از بین می روند. داده هایی که در این بخش قرار دارند برای ذخیره شدن باید به سطح بعدی یعنی حافظۀ کوتاه مدت انتقال پیدا کنند.
حافظۀ حسی نیز خودش به 3 بخش تقسیم می شود:
1- حافظۀ دیداری: بدیهی است که این نوع از حافظه مربوط به دیدن و تصاویر است. حتما تا به حال برای شما پیش آمده که تصویری را ببنید و حس کنید قبلاً هم آن را دیده اید. حس شما کاملا درست است و آن تصویر قبلاً در حافظۀ شما ثبت شده است.
درست است که اطلاعات در این حافظه بعد از 3 الی 5 ثانیه از بین می رود، ولی در صورتی که دوباره به آن اطلاعات برخورد کنید مغز متوجه آن می شود.
2- حافظۀ شنیداری: همانطور که از اسم آن معلوم است، این حافظه مربوط به اطلاعات صوتی می شود. تفاوت آن با حافظۀ تصویری این است که تصاویر را اسکن نمی کند و  فقط با پردازش صوتی اطلاعات، آن ها را ذخیره می کند.
3- حافظۀ لمسی: این نوع از حافظه، شرایط یک جسم را با استفاده از حس لامسه (مثلاً از لحاظ گرمی یا سردی) بررسی می کند.
برای مثال وقتی شما دستتان را به یک چیز داغ می چسبانید و دچار سوزش می شوید، دفعۀ بعد حافظه آن را به شما یادآوری می کند و شما دیگر آن کار را انجام نمی دهید.

حافظۀ کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت یکی از اجزای مهم سیستم حافظه در مغز انسان است. این نوع حافظه، اطلاعات را به مدت کوتاهی ذخیره و نگهداری می‌کند تا برای استفاده فوری در دسترس باشند. حافظه کوتاه مدت به عنوان پل ارتباطی بین حسگرهای مغز و حافظه بلندمدت عمل می‌کند. این قسمت از حافظه، اطلاعات را به مدت 15 الی 30 ثانیه در خود ذخیره می کند. سپس با تمرین و مرور متناوب، این اطلاعات به حافظۀ بلند مدت انتقال می یابند.
حافظه کوتاه مدت قابلیت ذخیره‌سازی چندین واحد اطلاعات را دارد، اما ظرفیت آن محدود است. بدین صورت که به طور میانگین، حافظۀ کوتاه مدت تنها 7 داده را ذخیره کند. به عبارت دقیق‌تر، تخصیص منابع شامل زمان و توانایی تمرکز بر رویداد‌های خاص، باعث نگه‌داری و فراموش شدن اطلاعات در حافظه کوتاه مدت می‌شود.
برخلاف حافظه بلندمدت، حافظه کوتاه مدت قابل تغییر است و با تکرار و تمرین قادر به بهبود عملکرد خود می‌شود. به عنوان مثال، تمرین‌های حافظه می‌توانند باعث افزایش ظرفیت حافظه کوتاه مدت شده و اطلاعات را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنند. حافظه کوتاه مدت نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های روزمره انسان دارد و با تمرین و استفاده مناسب، قابل بهبود است.

نحوۀ کار حافظۀ کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت یکی از اجزای مهم سیستم عصبی است که نقش حیاتی در ذخیره و بازیابی اطلاعات دارد. نحوه کار حافظه کوتاه مدت را در ادامه برای شما شرح می دهیم:
ابتدا، اطلاعات ورودی توسط حسگرها دریافت می‌شود و به قسمت‌های مختلف مغز منتقل می‌شود. سپس، در قشر حسگری، اطلاعات تجزیه و تحلیل شده و به صورت الکتروشیمیایی ذخیره می‌شود.
بعد از ذخیره شدن، اطلاعات به صورت الکتروشیمیایی بین نورون‌ها منتقل می‌شود. در این فرآیند، نورون‌ها با ارتباط بین خودشان، پاسخ به تحرکات الکتروشيميائي را فرستاده و باعث تثبيت يادگيري در حافظه کوچک مغز مي شود.
البته باید توجه داشت که حافظه کوتاه مدت ظرفیت محدودی دارد و اطلاعات در آن به مدت کوتاهی نگهداری می‌شوند. برای اینکه اطلاعات به حافظه بلندمدت منتقل شوند، فرآیندهای دیگری نظیر تکرار و تمرین لازم است.

پکیج تقویت حافظه/مغزبرتر

 

حافظۀ بلند مدت

حافظه بلند مدت یکی از اجزای مهم سیستم عصبی است که برای ذخیره و بازیابی اطلاعات در طولانی مدت استفاده می‌شود. این نوع حافظه به توانایی ما برای به یاد سپردن و نگه داشتن اطلاعات برای مدت زمان طولانی کمک می‌کند.
حافظه بلند مدت قادر است اطلاعات را به صورت دائمی ذخیره کند و در صورت نیاز، آن‌ها را بازخوانی کند. این نوع حافظه قادر است تجارب، خاطرات، اطلاعات عمومی و حقایق را به خوبی ذخیره کند و در زمان های طولانی، برحسب نیاز ما آن ها را فرا بخواند.
برخلاف حافظه کوتاه مدت که فقط برای چند ثانیه یا دقایق قابل نگه داری است، حافظه بلند مدت قادر است اطلاعات را تا سال‌ها نگه دارد. با تکرار و تمرین مناسب، حافظه بلند مدت قادر است بهبود یابد و اطلاعات را بهتر ذخیره کند.
حافظه بلند مدت نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری هویت و شخصیت فرد دارد. این حافظه به ما کمک می‌کند تا تجربه‌های گذشته را به خوبی به یاد بیاوریم و از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های آینده استفاده کنیم.
حافظۀ بلند مدت نیز به دو بخش دیگر تقسیم می شود که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

پکیج تقویت حافظه/مغزبرتر

 

بخش های حافظۀ بلند مدت

همانطور که گفتیم، حافظۀ بلند مدت، خود به دو بخش تقسیم می شوند: حافظۀ آشکار و حافظۀ مجازی.

آشکار:

 حافظۀ آشکار خودش از دو بخش دیگر ساخته می شود:
حافظۀ معنایی: این قسمت از حافظه اطلاعات زیادی را در خود جای می دهد. در حافظۀ معنایی رویداد ها و اجزای مرتبط به آنها ذخیره می شود و به مدت زیادی در ذهن ذخیره می شوند.
حافظۀ رویدادی: همانطور که از اسم آن مشخص است، این بخش هم رویداد ها را با تمام جزئیات آن در مغز ذخیره می کند. در واقع تمام تجربیات شما در این بخش قرار می گیرند.

مجازی:

این قسمت از حافظه نیز همانند قبلی ها به دو بخش عملکردی و منطقی تقسیم می شود.

حافظۀ عملکردی: نحوۀ کار این حافظه تا حدودی از روی اسم آن قابل تشخیص است. این بخش شامل مهارت ها و آموخته های شماست. وقتی شما یک مهارت جدید یاد می گیرید و برای بار های متعددی آن را انجام می دهید و البته به درستی انجام می دهید، به این معنی است که حافظۀ عملکردی شما به خوبی کار می کند. به طور کلی، این حافظه اطلاعات مربوط به مهارت های انجام یک کار را در خودش ذخیره می کند و هر بار که برای انجام آن کار اقدام می کنید، آن اطلاعات را در ذهن شما فراخوانی می کند.

حافظۀ عاطفی: حافظۀ عاطفی، شامل تمام خاطرات و رویداد هایی می باشد که احساسات در آنها نقش موثری دارد. این بخش از حافظه تمامی احساسات شما نظیر غم و شادی را در خود ذخیره می کند. حافظۀ عاطفی و حافظۀ رویدادی رابطۀ بسیار نزدیکی با هم دارند که البته می توانید از روی تعریف آنها این موضوع را متوجه شوید.

نحوۀ کار حافظۀ بلند مدت

همانطور که گفته شد، حافظه بلند مدت یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های مغز است که به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات را برای مدت طولانی ذخیره کنند و به خاطر بسپارند. در ادامه نحوه کار حافظه بلند مدت را به صورت مرحله به مرحله توضیح داده ایم :
کُدگذاری: در این مرحله، اطلاعات جدید توسط مغز در قالب الگوهای الکتروشیمیایی کُدگذاری می‌شوند. این الگوها در نورون‌ها و سیناپس‌ها شکل می‌گیرند.
ذخیره سازی: پس از کُدگذاری، اطلاعات در نورون‌های حافظه بلند مدت ذخیره می‌شوند. در اینجا، سیناپس‌های قوی تشکیل می‌شود که باعث تثبیت و حفظ اطلاعات در حافظه بلند مدت می‌شود.
بازخوانی: هنگام نیاز به استفاده از چیزی که قبلاً یاد گرفته‌ایم، مغز از حافظه بلند مدت استفاده می‌کند. در اینجا، الگوهای ذخیره شده بازیابی و به حافظه کوتاه مدت منتقل می‌شوند.
فراموشی: گاهی اوقات، اطلاعات در حافظه بلند مدت فراموش می‌شوند. علل فراموشی ممکن است شامل عدم تمرین و تکرار مناسب، آسیب به نورون‌ها و سیناپس‌ها یا عوامل روانشناختی باشد.
با تمرین و تکرار مناسب، می‌توان قابلیت حافظه بلند مدت را بهبود داد. استفاده از روش‌های یادگیری فعال، ساختار دادن اطلاعات و استفاده از تکنیک‌های به خاطر سپاری نقش مؤثری در بهبود حافظه بلند مدت دارند.

پکیج تقویت حافظه/مغزبرتر

 

تقویت حافظه چیست؟

بعد از توضیحاتی دربارۀ حافظه و نحوۀ عملکرد آن، به بخش اصلی این مقاله، یعنی تقویت حافظه می رسیم.
تقویت حافظه انسان یک فرایند است که بهبود قابلیت ذخیره و بازخوانی اطلاعات در ذهن انسان را ممکن می‌سازد. حافظه، یکی از عوامل کلیدی برای عملکرد بهتر در زندگی است.
برای تقویت حافظه، می‌توان از روش‌های مختلف استفاده کرد. یک راه مؤثر برای تقویت حافظه، تمرین منظم و فعال در فعالیت‌های شناختی است. مثلاً حل معما، خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی، چالش‌برانگیز کردن خود با بازی های ذهنی و چالش های جدید. همچنین، خواب کافی و سالم نقش بسزایی در تقویت حافظه دارد.
تغذیه سالم نیز نقش مؤثر دارد؛ غذاهای پر از آنتي‌اكسيدان‌ها و اسیدفوليك (بخصوص سبزیجات و میوه‌ها) می‌توانند به حفظ و تقویت حافظه کمک کنند.
همچنین، تمرین بدنی منظم نیز می‌تواند بهبود حافظه را تسریع کند. در نهایت، استفاده از تکنولوژی های مربوط به تقویت حافظه، مانند برنامه های آموزش حافظه و بازی های ذهنی نقش مؤثر دارد. با اعمال این راهکار‌ها، قابلیت حافظه افراد قابل بهبود است و آن‌ها قادر خواهند بود اطلاعات را بهتر ذخیره و بازخوانی کنند.
در ادامه چند مورد از تکنیک های تقویت حافظه را برای شما شرح می دهیم.

چند روش برای تقویت حافظه

قبل از خواندن ادامۀ این مطلب، پیشنهاد می شود مقاله ی «تقویت حافظه» را در سایت مغز برتر بخوانید. در این مقاله به طور مفصل در رابطه با روش های تقویت حافظه بحث کردیم. برخی از این روش ها به شرح زیر است:

خواب کافی

مهمترین عامل برای تقویت حافظه، داشتن خواب کافی است. مغز ما نیاز به استراحت دارد و علاوه بر آن بخش زیادی از رشد های عقلی و جسمی در زمان خواب انجام می شود. اگر شما خواب کافی نداشته باشید، نباید انتظار یک حافظۀ قوی نیز داشته باشید. چرا که مغز خسته توانایی های کمتری نسبت به مغزی که استراحت می کند دارد. بهترین زمان خواب بین ساعات 10 شب الی 7 صبح است.

 حل سودوکو

یکی از تکنیک های بسیار مفید برای تقویت حافظه، انجام تمرین های مغزی است. این گونه تمرینات، بخش خاکستری مغز را درگیر می کنند و باعث تقویت آن می شوند. یکی از بهترین و محبوب ترین تکنیک ها برای تقویت حافظه، حل جدول سودوکو است. در این روش، بخش های زیادی از مغز درگیر محاسبات ریاضی و حل جدول می شود. همچنین این روش به عنوان یک سرگرمی در نظر گرفته می شود که می توان روزانه بدون خسته شدن از آن، مغز خود را به چالش بکشید. بهتر است که روزانه حداقل یک ربع از وقت خود را به تمرینات فکری اختصاص دهید. شما همچنین می توانید با استفاده ار بازی های هفتگی مجموعۀ مغز برتر، ذهن خود را به چالش کشیده و برندۀ جایزه شوید.

پکیج تقویت حافظه/مغزبرتر

 

مصرف شکلات تلخ

طبق تحقیقات انجام شده، شکلات تلخ هم باعث تقویت حافظه می شود. شکلات تلخ دارای ماده ای به نام فلاونوئید است که جریان خون در مغز را بهبود می بخشد و در همین راستا موجب تقویت حافظه می شود.
البته باید توجه داشته باشید که هر شکلاتی برای این کار مفید نیست. باید به دنبال شکلات هایی بگردید که در آن ها از قند مصنوعی استفاده نشده باشد. هرچه تلخی شکلات بیشتر باشد، خلوص آن بیشتر و در نتیجه تاثیر آن در تقویت حافظه بیشتر می شود.

مدیتیشن

ما در مقالات قبلی همچون مقالۀ «ذهن چیست؟» نیز به چگونگی انجام مدیتیشن و تاثیر آن بر ذهن به طور مفصل پرداخته ایم.(دیدن کنید)
برای این کار ابتدا به یک محیط آرام و به دور از هرگونه حواس پرتی بروید. سپس تنفس خود را تنظیم کنید و به یک ریتم طبیعی برسید. حال به مدت زمانی حداقل 10 دقیقه ای، چشمان خود را بسته و فقط به یک موضوع تمرکز کنید.
مدیتیشن باعث می شود که اطلاعات اضافی ذهن شما از بین برود و حافظۀ شما برای ذخیرۀ اطلاعات بیشتر، سبک تر و باز تر شود.

عدم مصرف قند

بنابر تحقیقات انجام شده، مصرف بیش از حد قند باعث کندی حافظه می شود. امروزه مصرف مواد قندی در بین دانش آموزان بسیار آمار بالایی دارد. از همین رو بسیاری از آنها دچار افت تحصیلی می شوند. به طوری که دچار اختلالات حافظه ای می شوند و در به یاد سپردن دروس دچار مشکل می شوند.

گوش کردن به موسیقی

برای تقویت حافظه خوب است که موسیقی های آرامش بخش گوش کنید. سعی کنید متن آهنگ را همراه با خواننده بخوانید. اکثر ما روزانه این کار را به طور ناخواسته انجام می دهیم اما باید بدانید که بر تقویت حافظه نقش مفیدی دارد.

پکیج تقویت حافظه/مغزبرتر

 

حافظۀ خود را به چالش بکشید

برای اینکه مغز شما همواره شاداب باشد، باید از آن کار بکشید. این کار دقیقا مانند ورزش کردن است. شما اگر برای مدتی ورزش نکنید، بدنتان شادابی و نشاط خودش را از دست می دهد. برای حافظه نیز به همین صورت است. هر چه شما بیشتر حافظۀ خود را به چالش بکشید، بیشتر شادابی را به آن منتقل می کنید.
یکی از کار هایی که در این زمینه می توانید انجام دهید، مطالعه کردن است. بر اساس تحقیقات بدست آمده، کسانی که به صورت روزانه و مستمر از حافظۀ خود کار می کشند، در سنین بالاتر، مشکلات کمتری در حافظه خواهند داشت.

مطالب را با صدای بلند بخوانید

یکی از راه هایی که می تواند در راه تقویت حافظه به شما کمک کند، بلند خواندن است. شاید تا به حال برای شما پیش آمده باشد که هنگامی که مطلبی را بلند می خوانید، آن را راحت تر به حافظه می سپارید. همچنین این روش در بین دانش آموزان بسیار رایج است که درس های حفظی را با صدای بلند بخوانند. مطالعات نشان می دهد که این موضوع حقیقت دارد و شما با بلند خواندن و یا حتی لب خوانی می توانید مطالب را راحت تر به خاطر بسپارید.

از مصرف مواد مخدر دوری کنید

بنابر تحقیقات انجام شده، مشخص شده است افرادی که به طور منظم از مواد مخدر استفاده می کنند در معرض خطر آسیب های داِئمی به هوش هستند. بنابراین تقویت حافظه در کنار اعتیاد امکان پذیر نیست.

تصویر سازی ذهنی انجام دهید

در مقالۀ «تصویر سازی ذهنی» به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.(مطالعه کنید)
این روش بیشتر به تصاویر مربوط است و در آن از کلمات استفاده نمی شود. شما باید چشمان خود را ببندید و آن کلمه یا چیز هایی که شما را به یاد آن می اندازد را تجسم کنید. هر چه این تصویر سازی شما شفاف تر و زنده تر باشد، آن مسئله را بهتر به خاطر می سپارید.

یک زبان دیگر یاد بگیرید

آموختن یک زبان دیگر، در هر سنی می تواند موجب تقویت حافظه شود. در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند تحقیقاتی انجام شده است که در نتیجۀ آن افرادی که یک زبان دیگر را می آموزند، ارتقا ذهنی پیدا می کنند. حتی بسیاری از محققان معتقدند که دو زبانه بودن باعث تاخیر در زوال عقل می شود.

تعامل اجتماعی داشته باشید

تعاملات اجتماعی به دفع افسردگی و استرس کمک می کند. استرس و افسردگی از دلایل از دست دادن حافظه به حساب می آیند. همواره سعی کنید بخشی از وقتتان را در کنار خانواده و عزیزان خود بگذرانید. به خصوص اگر تنها زندگی می کنید.

استفاده از پکیج آموزشی

پکیج تقویت حافظه/مغزبرتر

 

پکیج تقویت حافظه انسان یک مجموعه از روش‌ها و تمرینات است که به افراد کمک می‌کند حافظه خود را بهبود بخشند. حافظه، یکی از مهمترین عوامل در فعالیت های روزمره و یادگیری است. با تقویت حافظه، افراد قادر خواهند بود بهتر و سریعتر اطلاعات را درک کنند و آن‌ها را به خاطر بسپارند.
پکیج تقویت حافظه شامل تمارین مختلف است که شامل بازی های ذهنی، پازل ها، تست های حافظه و فعالیت های دستور زبان است. این پکیج همچنین شامل تغذیه مناسب برای حافظه است که شامل مصرف مواد غذایی سالم و غنی از مغذی‌های مورد نیاز برای عملکرد بهینه حافظه است.
با استفاده از پکیج تقویت حافظه، افراد قادر خواهند بود بهبود قابل توجهی در حافظه خود را تجربه کنند. این پکیج می‌تواند برای افرادی که در مواقع استرس و فشار ذهنی قرار دارند، بسیار مفید باشد. همچنین، این پکیج می‌تواند به افراد سالمند کمک کند حافظه خود را در طول سال های پیری حفظ کنند.
با توجه به اهمیت حافظه در زندگی روزمره، استفاده از پکیج تقویت حافظه می‌تواند بهبود چشمگیری در عملکرد شخص داشته باشد و به افزایش کارایی و عملکرد شخص در هر زمینه از زندگی کمک کند.
مجموعۀ مغز برتر در طول سالیان گذشته آموزش های فراوانی در این راستا برای تمام سنین ارائه داده است.
شما می توانید با استفاده از پکیج های آموزشی این مجموعه، پیشرفت چشمگیری در تقویت حافظۀ خود داشته باشید.
برای اطلاعات بیشتر دربارۀ این پکیج ها و مشاوره رایگان به آدرس www.maghzebartar.ir مراجعه کنید.

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب می‌تواند به تقویت حافظه انسان کمک کند. برخی مواد غذایی خاص معتقدند که قابلیت حافظه را افزایش می‌دهند. در این بخش از مقاله به مواد خوراکی مفید برای تقویت حافظه می پردازیم.
یک رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب شامل مواد غذایی زیر است:
– ماهی: حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ است که به حفظ سلول‌های عصبی کمک می‌کند.
– سبزیجات تارت: شامل فولات است که به تقویت حافظه و عملکرد مغز کمک می‌کند.
– تخم‌مرغ: حاوی کولین است که برای سلامت عصب‌ها و حافظه ضروری است.
– پسته: دارای ويتامين E است که باعث جلوگيري از پيري سلول هاي عصبي و بهبود حافظه مي شود.
– قهوه: درست نگران نشوید! در مقادیر مناسب، قهوه باعث افزایش تمرکز و تحرک ذهنی می‌شود.
– گردو: حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ و فیتوشیمیکال‌های مفید است که به بهبود حافظه کمک می‌کند.
علاوه بر این، مصرف آب کافی و خواب مناسب نقش مهمی در تقویت حافظه دارند. همچنین، تغذیه منظم و متنوع باعث افزایش عملکرد مغز و بهبود حافظه خواهد شد.

کندر

یکی از روش های تقویت حافظه، استفاده از کندر است. این روش اغلب در طب های اسلامی استفاده می شود. بدین صورت که فرد صبح ناشتا باید کندوربخورد. این روش در بین مردم نیز رایج است و غالباً نتیجۀ خوبی هم در بر داشته است. در طب اسلامی نیز علاوه بر کندور به موارد دیگری برای تقویت حافظه اشاره شده است. از آن ها می توان به روزه گرفتن، مسواک زدن،خوردن عسل و… اشاره کرد.

گرمی جات

در طب سنتی استفاده از گرمی جات برای تقویت حافظه بسیار توصیه شده است. بنابر این علم، استفاده از گرمی جات باعث به کار افتادن مغز و جلوگیری از سرد شدن آن می شود.از این خوراکی ها می توان به خرما، مویز، گردو و… اشاره کرد.

سبزیجات

بر همه معلوم است که استفاده از سبزیجات و میوه ها در کل برای بدن مفید است. اما باید بدانید که این گونه مواد برای بهبود عملکرد مفز نیز بسیار مفید هستند. از قبیل آن می توان به مرکبات، هویج، کلم بروکلی، سیب زمینی، اسفناج و… اشاره کرد. همچنین میوه هایی مثل زغال اخته، انگور و مواردی دیگری که دارای آنتی اکسیدان هستند، بر بهبود عملکرد سیستم عصبی ما تاثیر مثبتی دارند.

قهوه

این مورد هم باعث افزایش تمرکز و هوشیاری ما می شود.
قهوه در کل به دو قسمت تقسیم می شود: کافئین و آنتی اکسیدان
ماده ای که در بدن ترشح می شود و باعث خواب آلودگی و بی حالی ما میشود، آدنوزین نام دارد. کافئین راهِ این ماده را مسدود می کند و باعث هوشیاری بیشتر ما می شود. همچنین کافئین موجود در قهوه، بخش های عصبی مثل دوپامین را تقویت می کند که در نتیجۀ آن باعث می شود که احساسات خوب در ما شکل بگیرد.
همچنین نوشیدن قهوه در دراز مدت باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی می شود. در بزرگسالی این تاثیر بیشتر می شود و می تواند بر جلوگیری از آلزایمر تاثیر گذلر باشد.

نوشیدن آب

همانطور که میدانید بخش عمدۀ مغز از آب تشکیل شده است. بنابراین از این موضوع می توان نتیجه گرفت که مصرف آب اهمیت ویژه ای در بهبود عملکرد مغز دارد. علاوه بر اب، نوشیدنی های دیگری همچون دمنوش ها و چای های مختلف وجو دارند. برای مثال چای سبز برای بهبود حافظه مناسب است.
بر ما بدیهی است که استرس، باعث اختلال در مغز و به خاطر اوردن موضوعات می شود. بنابراین با استفاده از دمنوش های آرامش بخش همچون گل گاو زبان می توان استرس خود را کمتر کرد. همچنین اکاهش استرس آسیب به بافت های عصبی را کاهش می دهد و باعث تقویت حافظه می شود.

تقویت حافظه برای دانش آموزان

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در هنگام مطالعه به خوبی نمی توانند مسائل را به یاد بسپارند. در این قسمت می خواهیم اصول تقویت ذهن در هنگام مطالعۀ درسی را بررسی کنیم.

پکیج تقویت حافظه/مغزبرتر

 

به صورت پراکنده مطلعه نکنید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از دانشجویان آن را انجام میدهند این است که مطالب را به صورت نامرتب و پراکنده مطالعه می کنند. این کار باعث سردرگمی ذهن می شود و همچنین بعد از مدت کمی، شما را خسته و دلسرد می کند.
برای مطالعه سعی کنید حتما برنامه ریزی انجام دهید. هر درس را در زمان خودش بخوانید و مطالب آن درس را دسته بندی کنید.
برنامه ریزی یکی از اصول تقویت حافظه برای درس خواندن است.

مرور کنید

شما هر اطلاعاتی را که در حافظه ذخیره می کنید، اگر با تمرین و تکرار روزانه در حافظه تثبیتش نکنید، قطعا آن را از یاد خواهید برد. برای اینکه یک مطلب در حافظۀ بلند مدت شما ذخیره شود باید آن را تکرار و مرور کنید. برای اینکه در ایام امتحانات دچار مشکل نشوید، بهتر است که مطالبی که در هر روز یاد می گیرید را در زمان 30 الی 60 دقیقه ای مرور کنید.

ورزش کنید

در زمان امتحانات سعی کنید روزانه حداقل 30 دقیقه از وقت خود را به ورزش کردن اختصاص دهید. نیازی نیست که حتما به باشگاه ورزشی بروید و همان ورزش های سبک خانگی هم می تواند تاثیر گذار باشد. ورزش کردن باعث فعالیت تمامی اعضای بدن و در نتیجه پیشرفت آن ها می شود. این کارعلاوه بر تقویت ذهن، بر روی جسم و تمام جنبه های دیگر زندگی نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

آموزش بدهید

یکی دیگر از راه های تثبیت یک موضوع در ذهن، آموزش دادن آن به دیگران است. وقتی شما یک مطلبی که به تازگی یاد گرفته اید را به دیگران یاد بدهید، آن مطلب به مرور در حافظۀ بلند مدت شما تثبیت می شود.

هیپوکامپ چیست؟

هیپوکامپ یک منطقۀ مغزی است که در قسمت میانی مغز قرار دارد. این منطقه از نظر عملکردی در پردازش حافظه و یادگیری مهم است. هیپوکامپ در فرایند های شناختی نقش مهمی دارد، از جمله ذخیره و بازیابی حافظۀ کوتاه مدت و بلند مدت، فرایند یادگیری و تشخیص الگو ها و مکان ها، تشخیص شباهت ها و تفاوت ها، شناخت محیطی و همچنین موقعیت های فضایی.
اختلالات در هیپوکامپ ممکن است با اختلالات حافظه، بیماری آلزایمر و بیماری های مرتبط با سیستم عصبی مرتبط باشند.

پکیج تقویت حافظه/مغزبرتر
نقش هیپوکامپ در تقویت حافظه چیست؟

هیپوکامپ در تقویت حافظۀ کوتاه مدت وبلند مدت نقش مهمی دارد. این منطقه از مغز، با پردازش و ذخیرۀ اطلاعات جدید، حافظۀ کوتاه مدت را تقویت می کند و در صورتی که اطلاعات مهم بوده و برای ما ارزشی داشته باشد، آن را به حافظۀ بلند مدت منتقل می کند که این عملیات نیز باعث تقویت حافظۀ بلند مدت می شود.
علاوه بر این هیپوکامپ با ارتباط با مناطق دیگری از مغز، به تقویت حافظۀ بلند مدت کمک می کند. برای مثال، هنگامی که در یک مکان جدید هستیم، هیپوکامپ با درک مکان جدید و ارتباط با مناطق دیگر مغز، به تقویت حافظۀ مکان جدید کمک می کند. این عملیات باعث می شود که در آینده، به خاطر بیاوریم که ما در کجا بودیم و آن را به یاد داشته باشیم.
اختلالات در عملکرد هیپوکامپ می تواند به تضعیف حافظۀ کوتاه مدت و بلند مدت منجر می شود. به همین دلیل، تقویت هیپوکامپ و افزایش حافظۀ کلی بدن انسان کمک می کنم.

بازی های گوناگون برای تقویت ذهن

در ادامۀ این مطلب به معرفی و بررسی یرخی از بازی هایی که به تقویت ذهن کمک می کنند می پردازیم.

BrainHQ

این نرم افزار دارای 29 بازی برای هوش و تقویت هوش است. شما می توانید از سطوح ساده تا سخت را با این نرم افزار طی کنید. برای رسیدن به مراحل سخت تر باید ابتدا مراحل ساده را بگذرانید. این نرم افزار موجب تقویت هوش شما و بهبود بیماری های ذهنی می شود.

Dakim

این نرم افزار خود را به عنوان برنامه ای برای تناسب اندام مغز معرفی می کند. در محیط آن بیش از 100 بازی برای شما در نظر گرفته شده است که شامل بسیاری از تمرینات و حل پازل های گوناگون می شود. شما با انجام این بازی ها می توانید ذهن خود را تقویت کنید و از احتمال بروز آلزایمر جلوگیری کنید.

NeuroNation

این نرم افزار دارای 27 مدل تمرین است که هر کدوم 250 مرحله دارد. شما کافیست روزانه وقت کمی را صرف انجام بازی ها و تمرینات آن کنید تا حافظۀ خود را تقویت کنید. برای اینکه بتوانید نتیجۀ خوبی از آن بدست آورید، لازم است که روزانه و به طور منظم از آن استفاده کنید. این بازی مورد تایید دانشگاه برلین آلمان است و افرادی که از آن استفاده می کنند نتیجۀ خوبی در تقویت حافظه و ایجاد انگیزه گرفته اند.

پکیج تقویت حافظه/مغزبرتر

 

Tricky Test 2

در این بازی تعدادی سوال طراحی شده است که شما باید به آنها جواب بدهید. اغلب سوالات این بازی غلط انداز و دارای نکته هستند تا میزان گنجایش و دقت مغز شما را بسنجد.

Memorado

در این برنامه 24 بازی وجود دارد که 700 مرحله را تشکیل می دهند. این بازی به شما این امکان را می دهد که مهارت هایی همچون ریاضی، منطق، تمرکز و حافظه را تقویت کنید.
نرم افزار های دیگری نیز مانند Clevermind، Fit Brains Trainer، Eidetic و… وجود دارند که می توانید با آنها مغز خود را به چالش بکشید و حافظۀ خود را تقویت کنید.

دارو های تقویت حافظه برای بزرگسالان

در برخی موارد، استفاده از داروهای تقویت حافظه می‌تواند به بهبود عملکرد هیپوکامپ و تقویت حافظه کمک کند. در ادامه، تعدادی از داروهای تقویت حافظه برای بزرگسالان ذکر شده است:
پیراستام: این دارو یک نوع نوتروپیک است که عملکرد حافظه و تمرکز را بهبود می‌دهد. پیراستام به عنوان یک محرک مغزی عمل می‌کند و می‌تواند به بهبود یادگیری و حافظه بلندمدت کمک کند.
ممانتین: این دارو نوعی آنتاگونیست گیرندهٔ NMDA است که به بهبود عملکرد حافظهٔ بلندمدت کمک می‌کند. ممانتین به عنوان یک داروی تقویت حافظه برای بیماران دچار آلزایمر استفاده می‌شود، اما برخی تحقیقات نشان داده است که می‌تواند به بهبود حافظهٔ بلندمدت در افراد سالم نیز کمک کند.
ریوستیگمین: این دارو به عنوان یک محرک اعصاب مرکزی عمل می‌کند و می‌تواند به بهبود عملکرد حافظه و تمرکز کمک کند. ریوستیگمین به عنوان یک داروی تقویت حافظه برای بیماران دچار اختلال حرکتی و نوروپاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مادافینیل: این دارو یک نوع استیمولانت است که به بهبود تمرکز و حافظه کمک می‌کند. مادافینیل به عنوان یک داروی تقویت حافظه برای بیماران دچار نارکولپسی استفاده می‌شود، اما برخی تحقیقات نشان داده است که می‌تواند به بهبود عملکرد حافظه و تمرکز در افراد سالم نیز کمک کند.
در هر صورت، قبل از استفاده از هر نوع داروی تقویت حافظه، باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، هر یک از این داروها ممکن است عوارض جانبی مختلفی داشته باشد و باید به دقت و تحت نظر پزشک استفاده شوند.

برای اطلاع از موارد بیشتر و همچنین آموزش ها و بازی های متنوع در این زمینه، می توانید از محصولات مغز برتر استفاده کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *