مغز برتر| وارد شوید| ثبت نام کنید

6 قدم تا پرورش هوش هیجانی

دسته‌بندی: روانشناسی , موفقیت
تاریخ: 22 اسفند 1399
بازدید:

علم روانشناسی امروزه هوش هیجانی را مولفه‌ای بسیار حیاتی در موفقیت افراد می‌داند. پرورش هوش هیجانی به روش‌های گوناگون امکان‌پذیر است که از جمله آن می‌توان به خودارزیابی، مسئولیت‌پذیری و دوراندیشی پیش از اقدام اشاره کرد.

همراه مغز برتر باشید.

پرورش هوش هیجانی

همان‌­قدر که وجود هوش هیجانی بالا نقش بسیار پر­رنگی در موفقیت افراد چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعیشان دارد، کمبود آن نیز آفات بسیار زیادی را در پی خواهد داشت. ویژگی‌هایی مانند کینه‌­ توزی، اضطراب و نیز عدم موفقیت در برقراری ارتباط با دیگران نشانه­‌هایی از وجود هوش هیجانی پایین در اشخاص گوناگون است.

همان‌گونه که مشاهده کردید، هوش هیجانی بالا به موفقیت افراد در زندگی شخصی و کاریشان کمک شایانی می‌کند به طوری که بسیاری از روانشناسان آن را عامل اصلی موفقیت می‌دانند. با این اوصاف، متأسفانه افراد زیادی هستند که از کمبود هوش هیجانی و آفات آن رنج می‌برند. این ویژگی، چنین افرادی را در باتلاقی عمیق می‌اندازد که می‌تواند تمام مراحل زندگیشان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

اگر شما نیز از چنین ویژگی‌هایی رنج می‌­برید و می­‌خواهید آن ها را تغییر دهید، به هیچ­ وجه نگران نباشید. خبر خوب این است که هوش هیجانی تا حد بسیار زیادی اکتسابی است واگر اراده کنید و ممارست داشته باشید به راحتی می‌توانید آن را به دست آورید.

اکنون نوبت پاسخ به این سوال است: چگونه هوش هیجانی خود را بهبود بخشیم؟ اینک به 6 روش اثرگذار در پرورش هوش هیجانی اشاره خواهیم کرد

1. قضاوت

به روشی که برای تعاملتان با افراد انتخاب کرده‌اید فکر کنید و این سوالات را پاسخ دهید. آیا شما از آن دسته افرادی هستید که ندانسته کسی را قضاوت می‌کنید؟ آیا فکر می کنید رفتارتان کلیشه‌ای است؟ سعی کنید رفتارتان با دیگران زیر ذره‌بین قرار دهید. موقعیت‌های مختلف را بررسی کنید. سعی کنید پیش از قضاوت راجب کسی، به طور کامل از موضوع مرتبط مطلع شوید و خودتان را در جایگاه آن شخص قرار دهید. آیا اکنون نیز همان قضاوت قبلی را درباره آن شخص دارید؟

2. فروتنی

با دقت فکر کنید. آیا شما همیشه به دنبال این هستید که تعریف و تمجید دیگران را درباره خودتان بشنوید؟ آیا شما تواضع و فروتنی را می‌پسندید یا تعریف و تمجید دیگران را؟ این را باید بدانید که کسانی با هوش هیجانی بالا، همیشه تواضع را ترجیح می‌دهند چرا که تواضع برای این اشخاص و البته برای بیشتر مردم بسیار جذاب است. هوش هیجانی بالا در اشخاص باعث می‌شود به جای آن که منتظر دیگران بمانند، پله ترقی برای پیشرفت اطرافیانشان باشند. هرگز تصور نکنید تواضع نشانه خجالتی بودن و یا نشانه عدم اعتماد به نفس بالاست. کاملا برعکس، آن ها به تمجید دیگران احساس نیاز نمی‌کنند و تواضعشان را نشانه اعتماد به نفس کافی را درمورد خودشان و کارهایشان می‌دانند.


3. خود‌ارزیابی

نقاط ضعف و قوت خودتان را ارزیابی کنید. شما بدون شک انسان بی نقص و کاملی نیستید. این موضوع را بپذیرید و تلاش کنید نقاط ضعفتان را به نقاط قوت تبدیل کنید. شجاع باشید و صادقانه خودتان را آزمایش کنید. این شجاعت تغییرات ملموسی را در زندگیتان به وجود خواهد آورد.

4. تسلط بر اعصاب

آیا شما تحت فشار عصبی، مضطرب می‌شوید؟ آیا اگر اتفاقی بر خلاف میلتان بیفتد سریعا عصبانی و ناراحت می‌شوید؟ یکی از مهم‌ترین تمرین‌ها برای افزایش هوش هیجانی، تمرین تسلط بر اعصاب در مواقع بحرانی است.

5. مسئولیت‌پذیری

مسئولیت پذیر باشید و عواقب رفتارهایتان را بر عهده بگیرید. اگر باعث رنجش کسی شده اید صمیمانه از او عذرخواهی کنید. به خاطر داشته باشید افراد در چنین مواقعی به بخشش و فراموشی تمایل بسیار زیادتری دارند اما اگر شما هم صادقانه تلاش کنید اشتباهتان را جبران نمایید.

6. دوراندیشی پیش از اقدام

قبل از انجام هر عملی، به تأثیرات احتمالی آن بر روی دیگران فکر کنید. عمل شما چقدر می‌تواند دیگران را تحت تأثیر منفی قرار دهد؟ آیا حاضرید خودتان را جای آنها تصور کنید و تبعات کار خود را بپذیرید؟ اگر واقعا چاره‌ای جز به سرانجام رساندن آن کار ندارید، حداقل می توانید به این‌فکر کنید که چگونه از رنجش دیگران بکاهید.

این خود ارزیابی‌ها راه‌های بسیار سازنده‌ای هستند که می توانید از آن ها به منظور بهبود هوش هیجانی خود بهره بگیرید.

 

برگرفته از: mindtools | گروه روانشناسی ستاره

برچسب‌ها:

امیرعلی نیّرزاده نوری

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

Copyright © 2020 MaghzeBartar

از کارشناسان ما بپرسید !

مشاوه تخصصی و رایگان با کارشناسان مغزبرتر

اگر نیازی به راهنمایی دارید و یا نیاز به ارتباط سریع تر با کارشناسان ما رو دارین ، با ما تماس بگیرین .